Arubaans inburgeren, maar toch ook weer Nederlands - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Juliëtte Frusch en Sven van der Linden - WaarBenJij.nu Arubaans inburgeren, maar toch ook weer Nederlands - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Juliëtte Frusch en Sven van der Linden - WaarBenJij.nu

Arubaans inburgeren, maar toch ook weer Nederlands

Door: Juliëtte + Sven

Blijf op de hoogte en volg Juliëtte Frusch en Sven van der Linden

20 Juli 2014 | Aruba, Aruba

Laten we ons reisverslag beginnen met één toepasselijk woord: Wauw!

Wauw, wat een weer!
Wauw, wat een cultuur!
Wauw, wat een gastvrijheid!
Beter gezegd.. Wauw, wat een eiland!

Afgelopen dagen hebben we weer van alles en nog wat gedaan. We zullen dit (kort) omschrijven:

Donderdag 17 juli: Ondanks het vooruitzicht van nog een aantal weken vakantie, dienen we ook al langzaam vooruit te kijken naar onze werkzaamheden. Aangezien we officieel inwoner van Aruba worden en hierdoor een aantal zaken geregeld moeten worden, diende Sven zich vandaag al te melden bij zijn werkgever. De SKOA (Stichting Katholiek Onderwijs Aruba). Hier dienden we al onze, met veel moeite bij elkaar verzamelde, papieren in te leveren. Geboorteakte, Verklaring omtrent Gedrag, pasfoto's, Uitreksel van geregistreerd partnerschap, pasfoto's, benoemingsbrief enz. enz. enz. Bij het hoofdgebouw van de SKOA kwamen we een andere (Nederlandse) onderwijzeres tegen. Zij ging dit jaar werken op de St. Annaschool. Per toeval de school die (hemelsbreed) precies naast de school van Sven ligt.

In de vroege avond werden we uitgenodigd door Ruud en Truus om naar een optreden van een goede vriendin (Henna) te kijken. Zij speelt in een bandje en treedt elke week een aantal keer op. Wat een lekker gevoel om in de buitenlucht, met ondergaande zon, te zitten en luisteren naar gezellige en mooie muziek. Dit zullen we beslist vaker doen!

Na dit mooie optreden zijn we naar "Linda's" gereden. Dit is een klein, gezellig restaurantje met een lekkere menukaart. We besloten om lekker Nederlands te eten... Pannenkoeken! Opnieuw kwamen we hier een Nederlandse tegen. De serveerster herkende direct dat wij uit Limburg kwamen. Ook zij kwam uit de meest gezellige provincie van het land... Zij kwamen namelijk uit Heerlen!

Vrijdag 18 juli: Aangezien we sinds woensdag over een eigen auto beschikken, besloten we vandaag er op uit te trekken. Bestemming onbekend! "We zien wel waar we uitkomen" was ons motto! We reden van het ene naar het andere dorpje en kwamen de bordjes "Natural Bridge" tegen. Hier hadden we al eens iets over gelezen en besloten dit als bestemming aan te houden. We hadden niet kunnen denken dat dit zo'n ontzettend mooie en indrukwekkende trip zou worden. Via zand/- modderpaden, verschillende gaten in de weg en menig steile heuvel, kwamen we op de plek waar tot 2005 een natuurlijke stenen brug (7 meter hoog en 30 meter lang!!) te vinden was. In 2005 is deze brug helaas ingestort. De restanten van deze brug zijn wél nog te zien. Bij onze foto's kun je zien hoe dit eruit ziet!! Op de terugweg zijn we ook nog langsgekomen bij een oud fort van een goud-smeltoven. Ook deze foto's zijn te zien in de map "foto's".

Ook deze avond sloten we af met een "Hollandse" maaltijd. Kelly (de middelste dochter van Ruud en Truus), Juliëtte en Sven genoten van een flinke portie mosselen. Heerlijk!!

Zaterdag 19 juli: Vandaag stond een boottocht op het programma. Met "The Delphin" maakten we een mooie tocht over het Arubaanse water. Op deze boot leerden we een nieuwe Arubaanse term: Aruba Ariba. Een lekkere cocktail wel te verstaan...

Na een kwartiertje varen kwamen we bij een oud scheepswrak. Een oude Duitse boot uit 1940 lag hier op 17 meter diepte. Met onze onderwatercamera hebben we hier mooie foto's en filmpjes van kunnen maken.

Onze twee stop was een koraalrif. Met honderden vissen om ons heen konden we hier heerlijk snorkelen. Een mooie zeester als echte klapper!

En ja hoor... Ook vanavond mochten we genieten van een lekkere maaltijd buitenshuis. Bij restaurant "La Plaza" (Oranjestad) genoten we van heerlijk eten!

Zondag 20 juli: Na zo'n intensieve week, besloten we het vandaag wat rustiger aan te doen. Zó ontzettend veel indrukken! Vandaag zijn we lekker thuis gebleven. Vanuit Aruba kunnen we Nederland 1, 2 en 3 goed ontvangen, waardoor we ook vanuit hier zeer intensief alle extra journaals (over de MH17) gevolgd hebben.

De week sloten we af met een avondje uit naar de Pier. Bij de "Bugaloe Beach Bar" maakten we kennis met verschillende (overigens zeeeeeer vriendelijke!!) Arubanen en genoten we opnieuw van de muziek van Henna en haar band. Een geweldige afsluiting van deze week!

Zo... Dat was alweer flink wat leesvoer. Ik hoop dat jullie genieten van onze reisverslagen. We proberen onze gevoelens zo goed mogelijk weer te geven in onze verslagen, foto's en filmpjes!

Op naar een nieuwe week...!!!

• 22 Juli 2014 - 09:36

Wilma Lennhaarts:

heel heel mooiom te lezen en mooie fotos te gek wat mooie plaatjes en geniet van je welverdiende plek tot het volgende verslag gr en knuf voor julliete en sven

• 22 Juli 2014 - 13:01

Karin:

Hallo Vakantie gangers :-)) Geweldig en prachtige fotos , ja nu krijg ik toch wel n beetje last van "jaloezie" helaas .... maar gun jullie dit alles hoor :-)) enig !!! Liefs , groetjes van Lambert en Karin.

• 23 Juli 2014 - 00:14

Lian Van Den Bosch:

Wow, Sven en Juliette wat hebben jullie al een hoop ervaringen opgedaan. Volgens ons hebben jullie super geboft met jullie 'huurbazen'! Veel plezier!

• 25 Juli 2014 - 11:20

Dani :

Hoi meester weet al wat je klas wordt

• 26 Juli 2014 - 18:15

Juliëtte Frusch En Sven Van Der Linden :

@Dani...
    Hallo Dani, wat leuk dat je een berichtje achterlaat! Ik ben afgelopen woensdag op gesprek geweest bij mijn nieuwe directeur. Volgend jaar mag ik les gaan geven aan een groep 8! In ons volgende reisverslag zal ik hier wat meer over vertellen...
    Groetjes en nog een fijne vakantie!
    Sven

• 27 Juli 2014 - 15:09

Bard Frusch:

Interessant en prima verhaaL beste Juliette en Sven.
    Ik test deze mail reply even uit, omdat ik zelf geen Facebook account heb. Jullie info komt wel goed aan.
    Ciao.