ABC-tijd - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Juliëtte Frusch en Sven van der Linden - WaarBenJij.nu ABC-tijd - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Juliëtte Frusch en Sven van der Linden - WaarBenJij.nu

ABC-tijd

Door: Juliëtte + Sven

Blijf op de hoogte en volg Juliëtte Frusch en Sven van der Linden

31 Januari 2015 | Aruba, Aruba

Ja hoor, daar issie weer... Laten we weer eens wat anders doen. Het is weer tijd voor een ABC-tje.. Geniet ervan..

A --> Aloë Vera:
In Nederland betaal je voor de shampoo met Aloë Vera vaak een paar euro extra. Hier staat de Aloë-Veraplant in flinke aantallen gewoon aan de kant van de weg. Zodra je flink verbrand bent of als je je ergens aan gesneden hebt, is deze plant de perfecte oplossing. Snij een stukje van de plant af en smeer de gelei-achtige vulling over de wond. Het werkt perfect!

B --> Boom:
Lekker met 32 graden Celsius in de pauze onder de boom knikkeren of gewoon lekker chillen. Maar opeens, 5 minuten nadat de pauze voorbij was, hoorden we op school ineens een enorm gekraak. Om nog onbekende redenen viel deze boom om. Enorm schrikken uiteraard, want als deze 5 minuten eerder gevallen was, waren er beslist gewonden en misschien wel doden gevallen.

C --> Carnaval
Terwijl de carnaval in Nederland nog echt moet beginnen, zijn we hier inmiddels al in volle gang. Vanaf het eerste weekend van januari is men hier begonnen met carnavalsoptochten. Er staat ons nog van alle te wachten. Van de kinderoptochten tot de grote optochten en van een lichtoptocht tot zelfs een nachtoptocht.

D --> De terugvlucht
De terugvlucht naar Nederland is inmiddels geboekt. Hoe zeer we ook genieten van dit mooie eiland, moeten we langzaam ook alweer terugdenken aan “ons” kikkerlandje. Op 11 juli zullen we weer voet zetten op Nederlandse bodem. We willen uiteraard nog niet echt gaan aftellen, dus we gaan nog volop genieten van Aruba.

E --> Eric en Marianne:
Op 18 januari kwamen de oom en tante van Juliëtte op bezoek. Het derde bezoek alweer tijdens ons avontuur. We hebben een hele gezellige tijd gehad. Elke avond op pad aangezien we overdag gewoon moesten werken. We zijn elke avond gaan uiteten dus genoeg restaurantjes laten zien. Verder heeft Sven de highlights van het eiland laten zien. Op die dag moest Juliëtte werken. En verder zijn we naar verschillende strandjes geweest. Ook zij hebben nu ervaren hoe wij hier leven en kennis gemaakt met Aruba.

F --> Fakkeloptocht
Bij de letter C vertelden we het al kort. Carnaval is begonnen. Carnaval wordt hier traditioneel ingeluid met een fakkeloptocht. Hoewel de naam het zou vermoeden, betekent dit niet dat er heel simpel met een fakkel in de hand een rondje gelopen wordt. Het tegenovergestelde zelfs! Honderden, misschien wel duizenden mensen lopen als een kudde schapen achter een carnavalswagen (eigenlijk gewoon een aanhanger met een band of DJ erop) aan. De mensen aan de kant staan niet zoals in Nederland met hun winterjas of afzakkertje te bibberen van de kou. Hier neemt iedereen een klapstoel en koelbox mee. Uren voordat de optocht begint zit men al klaar met hun flesje bier.

G --> Geslaagd:
Juliëtte is geslaagd voor haar opleiding Toerisme. Nadat Juliëtte op 31 december haar laatste stagedag had gemaakt en een goede eindbeoordeling kreeg van haar stagebegeleider was ze klaar met het laatste schooljaar. De punten van stage opsturen naar school en de goedkeuring vanuit school betekent dus dat ze klaar is en nu gewoon kan gaan werken. Gelukkig mag Juliëtte bij het hotel blijven werken tot aan het einde van onze reis.

H --> Heinz en Nicole
Nog heel eventjes wachten en bezoekje numero quatro is een feit. Op donderdag 12 februari zullen de ouders van Sven het eiland komen bezoeken. Uiteraard zullen we je hierna volop bijpraten over alle avonturen die we in die tijd hebben meegemaakt. Heinz en Nicole, we verheugen ons op jullie komst! Tot snel…

I --> I’m in love with the GoPro
Zoals jullie weten hebben Peter en Sven tijdens hun bezoek aan Curaçao een muziekfestival bezocht. Een paar weken daarvoor had Sven zijn GoPro in de Arubaanse zee verloren. Tijdens dit festival werd er een liedje gedraaid waarbij Sven en Peter zich direct aankeken. Zingen ze nu echt “I’m in love with the GoPro”. Zonder te weten hoe het liedje nu daadwerkelijk ging, zongen ze beide uit volle borst mee. Bij terugkomst op Aruba bleek dat de tekst eigenlijk heel anders was. Kijk maar eens naar dit liedje:

J --> Jalabal
Tjah, na alle positieve verhalen over het Arubaanse Carnaval is het stiekem toch ook wel lastig om de Limburgse carnavalskiekjes op Facebook te zien. Het Jalabal. Iets waar we het afgelopen jaar echt een top avond hebben mogen beleven. Jalabal 2016.. Trust us, we will be back!

K --> Kamp
Stiekem kunnen Sven en zijn parallelcollega het toch niet laten. Alle leuke herinneringen aan het Nederlandse onderwijs hebben soms toch wel de overhand. Zo gaan we 26 t/m 28 juni op kamp. Weliswaar gewoon lekker op school, maar toch.. De kinderen wisten niet wat ze hoorden. Op school slapen? Vet!! Waar je kinderen wel niet blij mee kunt maken.

L --> Lezing over het gehoor
Toen Juliëtte en Sven de fakkeloptocht bezochten, viel 1 ding enorm op. Wat een geluid komt er uit die boxen! We zijn wel wat gewend van de optochten in Nederland, maar dit was extreem. Op de Arubaanse scholen wordt er dit jaar dan ook extra aandacht besteed aan de bescherming van het gehoord. Complimenten voor de organisatie, want het was echt een hele interessante en professionele lezing!

M --> Musical
Naast het kamp staat er nóg iets bijzonders te wachten op de St. Aloysiusschool. Op 17 juni zal er een afscheidsmusical georganiseerd worden door de 6e klassen. Normaal gesproken wordt er door deze klassen aan diploma-uitreiking georganiseerd zonder al te veel poespas. Wij gaan nu een enorme uitdaging aan. Menig uurtje heeft erin gezeten om een Nederlandse musical om te schrijven naar een goed begrijpbare Arubaanse musical. En het is gelukt! SNEK Het Grote Gala is een feit. Meer details zullen snel komen ;-)

N --> Nachtduik
Zoals jullie wellicht weten is Sven op dit moment bezig met zijn tweede duikbrevet. Na het behalen van zijn PADI Open Water-brevet, begon het toch weer opnieuw te kriebelen en is hij gestart met de Advanced-cursus. Één van deze duiken bestond uit een nachtduik. Een geweldige ervaring om in het pikkedonker af te dalen naar een diepte van ongeveer 20 meter. Gewapend met een zaklamp kwamen we van alles tegen, waaronder een….

O --> Octopus
Precies.. Een octopus. Sven had onderwater al veel gezien. Schildpadden, kreeften, lionfishes, een school van honderden vissen en een 3 meterlange murene (zoek maar eens op!). We dachten alles wel zo’n beetje gehad te hebben. De octopus stond nog op het lijstje. En zelfs deze hebben we nu gezien!

P --> Post
he hè.. Eindelijk… Midden januari kregen we een flinke berg post. De kerstkaarten, verstuurd midden december, kwamen aan. Familie en vrienden bedankt voor jullie mooie en lieve woorden! Mochten jullie post willen sturen. Dat kan uiteraard digitaal, maar ook naar het adres:
San Miguel 29
Noord Aruba

Q --> Que Pasa:
Een gezellig restaurant in Oranjestad waar zelfs wij nog nooit eerder geweest waren. Het eten was erg lekker, dus zeker de moeite waard om nog een keer te gaan.

R --> Radio Fresh FM
8000 kilometer van huis vandaag is toch wel lekker om met wat Nederlands naar je werk te rijden. Radio Fresh FM helpt hier voortreffelijk bij. Deze Nederlandse radiozender brengt elk uur het nieuwste nieuws en draait zeer regelmatig lekkere Hollandse Hits. Rowwen Hèze is zelfs al een paar keer voorbij gekomen!

S --> Sportdag:
Op vrijdag 23 januari had Sven sportdag op school. Een gigantische warme dag waarin de kinderen lekker aan het sporten waren. Juliëtte ging met Marianne en Eric kijken op het sportveld. Erg leuk om te zien hoe enthousiast de kinderen waren. Helaas had Sven minder goed opgelet, want hij was na afloop erg verbrand op zijn schouder.

T --> Tweehonderd-en-een
Zoals we al heeeeeel vaak hebben gezegd, vliegt de tijd hier voorbij. Inmiddels zijn we dan ook tweehonderd-en-een dagen op het eiland. Ongelooflijk wat we in deze tijd allemaal beleefd hebben.

U --> Uniform
In Nederland is er vaak discussie over een schooluniform. Op Aruba maken vrijwel alle scholen gebruik van een schooluniform. Op de meeste scholen dienen alle kinderen dezelfde broek en/ of poloshirt te dragen. Op de school van Sven is het net iets anders geregeld. Bij de plaatselijke textieldrukkerijen zijn 5 verschillende kleuren (wit, rood, blauw, groen en geel) uniform te koop. De kinderen mogen zelf bepalen welk uniform ze dragen. Ze draagt iedereen hetzelfde shirt, maar is het allemaal toch net iets anders.

V --> Verblijfsvergunning:
Ein-de-lijk…
Na precies 197 dagen heeft Juliëtte haar verblijfsvergunning ontvangen.

W --> Wc kapot:
In de nacht van 27 januari op 28 januari werden we wakker van een geluid. Regen dachten we.. Het geluid kwam vanuit de badkamer. Toen Sven achterom naar buiten keek en geen regen zag waren we nieuwsgierig wat het dan wel kon zijn. Juliëtte maakte de deur van de badkamer open en zag allemaal water op de grond liggen. Staat de douche nog per ongeluk aan? Nee dat was het ook niet.
Er was een waterleiding van de wc gesprongen. Het water werd uit de slang gespoten met een enorme druk. Sven had snel het kraantje van de wc dicht gedraaid waardoor het water niet meer uit het slangetje kwam. Het water lag overal; de badkamer, in de woonkamer, onder het bed en naast het bed. Direct, midden in de nacht rond 01.30 uur gingen we aan de slag met handdoeken om het water op te dweilen. Een klus wat zeker een halfuur tot driekwartier in beslag nam. Dit noemen we nou een avontuur op Aruba.

X--> X-factor beachtoernooi winnen
Sven tennist al een aantal jaar. Naast zijn wereldrecord duurtennis heeft hij nog nooit een toernooi mogen winnen. Op Aruba werden we allebei al snel verliefd op het beachtennis. Hier was wel het raak. Tijdens het eerste moneytournament wat hij ooit speelde, won hij samen met Peter de hoofdprijs. Moet Sven zijn tennisracket dan maar definitief aan de wilgen hangen en verder gaan met de beachtennissport? De tijd zal het leren.

Y --> Ysblokjeszakkenbedrijfswagentjes
De letter Y. Verzin er maar wat bij. Op dit moment vonden wij het woord ijsblokjeszakkenbedrijfswagentjes wel een toepasselijk woord. Vrijwel elke supermarkt op Aruba heeft wel een diepvries vol met ijsblokjes. Ideaal voor in de koelbox of die lekkere zelfgemaakte cocktail. Deze diepvriezen moeten uiteraard regelmatig worden bijgevuld. En ja hoor.. Een Arubaan kwam op het idee om een ijsblokjesfabriek te beginnen. Regelmatig rijden er dan ook ijsblokjeszakkenbedrijfswagentjes langs om ervoor te zorgen dat de drankjes lekker koel blijven. Je zult het recept maar kwijt zijn…

Z --> Zus van Juliëtte
We sluiten dit ABC-tje af met mooi nieuws. De zus van Juliëtte is geslaagd voor haar opleiding. Celine., namens ons beide nogmaals van harte gefeliciteerd met je diploma. Zodra we weer in Nederland zijn, drinken we er snel eentje (of meer) op!

Tot snel!!!!!!!

• 31 Januari 2015 - 18:24

Jack En Nel:

Hallo jullie tweetjes
    Het is alweer een geslaagd verhaal.
    Juliette proficiat met het behalen van je opleiding. Goed gedaan.
    Geniet van het carnaval dat gaan wij ook doen.
    En veel plezier met Heinz en Nicole.
    Dan nog even en jullie zijn weer thuis.
    Groetjes uit het winterse (dus we benijden jullie) Landgraaf

• 31 Januari 2015 - 23:32

Wilma:

zo te zien is het weer spannend geweest bij jullie juliette gefeliciteerd met het behalen van je opleiding en binnenkort weer genieten van heinz en nicol en wensen jullie plezierige carnaval en tot laters alaafffffffffffffff gr jo wilma xxx

• 01 Februari 2015 - 15:04

Bard:

Sven en Juliette,

Inderdaad weer een interessant verhaal van jullie kant.
    Dank ook voor de mooie tijd die jullie met Eric/Marianne hebben doorgebracht: hun feedback was een SUPER-vakantie, nog heel lang in geheugen, geweldige gastvrijheid en dus TOPPIE.
    Alvast een fijne tijd voor jullie met Heinz/Nicole binnenkort.
    Tot weer, groetjes.

• 01 Februari 2015 - 16:40

Ineke:

Dit is absoluut de leukste ABC die ik ooit gelezen heb ! Liefs, Ineke

• 04 Februari 2015 - 13:42

Karin:

Hoi Sven en Julliette, leuk dat jullie zoveel ervaringen op hebben gedaan op Aruba maar ook genieten van het zonnetje daar, de cultuur enz... Leuk dat mensen in de gelegenheid zijn jullie daar te bezoeken, kijk je dan toch wel naar uit.... Nu kunnen jullie langzaam gaan aftellen , nog een goede week en dan komen jouw ouders Sven op bezoek , maar goed ook , want niet lang erna komen jullie weer terug naar NL het "kikkerland ", waar jullie je toch meer thuis voelen, zo blijkt. Geniet nog heerlijk die laatste 4 maandjes, ook samen met je ouders kunnen jullie het naar je zin maken en leuke dingen samen doen, zoals je verjaardag vieren :-)) . De tijd is snel voorbij gegaan maar we vinden het ook leuk jullie weer hier om ons heen te hebben, dus.... groetjes en tot Juli 2015 :-)) :-))

• 12 Februari 2015 - 16:47

De Rosa Troutje:

hoi sven en julliette, met veel plezier,zoals altijd genoten van jullie verslag.

en........vooral een hele mooie tijd samen met Heinz en Nicolle.

V.EEL GROETJES UIT DE HYACINTSTRAAT,

TROUTJE EN EMANUEL