ABC-tje/ -eilanden - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Juliëtte Frusch en Sven van der Linden - WaarBenJij.nu ABC-tje/ -eilanden - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Juliëtte Frusch en Sven van der Linden - WaarBenJij.nu

ABC-tje/ -eilanden

Blijf op de hoogte en volg Juliëtte Frusch en Sven van der Linden

22 September 2014 | Aruba, Aruba

Lieve lieve lieve volgers,

Als eerste een welgemeende excuses!! We hebben erg lang op ons laten wachten. Maar ja... Ondanks het heerlijk, rustig leven van ons Arubanen, hebben we het de afgelopen weken enorm druk gehad. De meeste tijd gaat uiteraard zitten in ons werk. Maar daarnaast maken we genoeg tijd vrij voor alle leuke, relaxte, gezellige en super vette momenten.

Aangezien onze werkweken er de afgelopen weken allemaal redelijk hetzelfde uitzagen, hebben we besloten dit keer geen dag-voor-dag-verslag te maken. We doen het deze keer op de ABC-manier. Hoe toepasselijker kun je het hebben op de ABC-Eilanden..

A = Auto. JAAA!!! We hebben een auto. Na 3 maanden een auto gehuurd te hebben, mogen we nu eindelijk zeggen dat we een eigen auto krijgen. Een Suzuki Grand Vitara, 4x4, automaat.. Nog eventjes wachten totdat het geld vanuit de Nederlandse rekening is overgemaakt. Maar zodra dat het geval is, kunnen we optimaal gebruik gaan maken van onze auto. Jieeeeeeehaaaaa

B = Beachtennis. We hebben een nieuwe hobby. We zijn gaan beachtennissen! Vrij vermoeiend in het mulle, witte zand.. maar o zo leuk… Vanaf november gaan we misschien zelfs mixcompetitie spelen!

C = Chill Balashi… Ondanks dat we gemiddeld op één dag minimaal 3 liter water drinken, maken we ook plaats voor andere vloeibare lekkernijen. Naast de (zelfgemaakte!) vodka met mangopunch, de (zelfgemaakte!) Ice-tea-green en het glaasje melk iedere ochtend, passen we ons ook aan aan de Arubaanse drankjes. Amstel (jawel.. van het vieze Amstelbier) heeft hier Amstel Bright… Balashi (de plaatselijke brouwerij) heeft Chill Balashi… Een heerlijk verfrissend drankje. Het lijkt een beetje op Corona.

D = Duikbrevet. Sven heeft de afgelopen weken zijn duikbrevet gehaald. Na 4 verschillende (schitterende!!) duiken en de theorietoets mag hij zich officieel Padi-Openwater-duiker noemen. Hij heeft de smaak te pakken en begint vanaf komende week met de vervolgcursus. Op naar de Padi-Openwater-Advanced!!

E = Eiland. Het heeft veel voor- en nadelen om te leven op een eiland. Zo is het heerlijk om snel de weg te kunnen vinden en eigenlijk niet te kunnen verdwalen. Zodra men echter een belangrijk onderdeel nodig heeft voor de auto, de wasmachine of de toaster, dient dit overzees vervoerd te worden. Dit kan behoorlijk lang duren!

F = Fresh FM. Een Nederlandse radiozender in je auto. Heeeeerlijk! Op de hoogte blijven van het Nederlandse nieuws en Nederlandse muziek. Een perfecte combinatie. Via Fresh FM worden we steeds vaker blij gemaakt met muziek van Linda, Roos en Jessica tot Barbie Girl en van Rowwen Hèze tot aan lekkere housemuziek.

G = GoPro. Vlak voordat we de reis naar Aruba maakte, heeft Sven een GoPro-onderwatercamera gekocht. De eerste foto’s en filmpjes zijn inmiddels gemaakt. Met een leuke gadget, kan de camera zelfs bevestigd worden op het hoofd. Een leuk speeltje tijdens bijvoorbeeld het beachtennis.

H = Henna de kapster. Een aantal dingen zijn onvermijdelijk en heb je geen invloed op. De haren van Sven groeiden als kool, waardoor het toch echt tijd werd om een kapster te zoeken. Henna is blijkbaar van alle markten thuis. Naast haar geweldige kookkunsten en haar dijk van een stem, kan ze ook nog eens haren knippen. Zodoende is Sven weer gekortwiekt…

I = Indrukwekkend. Vaak genoeg rijden we op een, onbekende, verlaten zandweg en verbazen we ons over de natuur van Aruba. Het lijkt niet heel veel bijzonders. Telkens veel cactussen, zand, cactussen, stof en cactussen. Toch komen we af en toe op plekjes waar we enorm onder de indruk zijn van het uitzicht. Zodra we naar de Natural Bridge rijden wanen we ons op een uitstrekt landschap waar een goede cowboyfilm opgenomen kan worden. Wauw.. dit blijft mooi!

J = Jelly-pudding. De supermarkten puilen uit met Jelly-pudding. Een klein, kleurrijk pakje, met hierin een zakje poeder. Tientallen verschillende smaken. Mengen met een beetje melk en klaar is Kees. Inmiddels valt de witte chocolade-pudding erg goed in de smaak. Kijken welke pudding het de komende weken wordt!

K = Keuring. De verblijfsvergunning van Juliëtte is bijnaaaaaaaaaaaaa rond. Op dit moment is ze in het bezit van een tijdelijke vergunning. Ze werd verplicht om een medische keuring te ondergaan. Eerst 30 euro betalen bij de huisarts voor een verwijsbrief, vervolgens 50 euro betalen voor longfoto’s en tot slot 25 euro voor het bloedprikken. Nu staat ons alleen nog een bezoekje te wachten bij de besmettelijke-ziekte-dokter. Maar ja.. hier verwachten we eerlijk gezegd geen probleem ;-)

L = Lieke en Peter. Twee mensen die in “hetzelfde schuitje” zitten. Twee jonge, ambitieuze mensen die, net als ons, voor de eerste keer samenwonen. Hij in het onderwijs, zij in de horeca. Erg leuk om op deze manier ervaringen uit te wisselen en samen zulke leuke dingen te beleven!

M = Movie-night. Juliëtte begint steeds meer gezien te worden als een vaste kracht in het hotel. Het is een heerlijk gevoel om je gewaardeerd te voelen en samen te mogen werken met zulke leuke collega’s. Juliëtte heeft deze week de eerste avonden alleen gewerkt en ze heeft zelfs een activiteit toegewezen gekregen. Tot nu toe mag ze elke woensdagavond de Movie-night organiseren. Een film huren, het scherm opzetten en de beamer installeren om vervolgens samen met de gasten een mooie, grappige of spannende film te bekijken. Ideaal avondje dus!

N = negenentwintig. 29 oktober krijgen we ons eerste bezoek. Bard en Miranda (de ouders van Juliëtte) komen op bezoek. We kijken enorm uit naar deze dag. We gaan er een top tijd van maken!

O = Oventje. De grote oven is helaas nog niet gemaakt. Er is nog geen geschikte monteur gevonden. Charlotte (een goede vriendin en tevens buurmeisje van een collega van Sven) heeft ons een beetje geholpen. Het (voor de helft werkende) oventje is op dit moment een welkome aanvulling. We zullen er de komende tijd behoorlijk gebruik van gaan maken. Charlotte, bedankt!

P = Pizza. Wooow… In St. Cruz ligt (zo zeggen ze het zelf!) de beste pizzeria ter wereld. Een large-pizza voor €12,00 euro waar je met twee personen van kunt genieten. We hebben veel pizza’s in ons leven gegeten, maar deze was inderdaad wel erg lekker!

Q = Quiz. De methodes van aardrijkskunde, geschiedenis en natuurkunde zijn zeer verouderd. Sven en zijn collega zijn op dit moment bezig om deze methodes op te frissen. Ze worden allemaal in een mooie lay-out gemaakt op de computer. De laatste les van een hoofdstuk is meestal een quiz.

R = Regen. “Jullie zitten lekker in de zon” of “Niet klagen, bij jullie is het altijd lekker weer”. Deze twee zinnen krijgen we regelmatig te horen. En ja.. Ze kloppen, haha.. Zelfs toen het de afgelopen twee weken regende, bleef het weer goed. We durven het bijna niet te zeggen, maar de regen was heerlijk! Het zorgde voor een lekkere afkoeling.

S = Seksuele voorlichting. Ook op Aruba doen ze aan studiedagen. Zo moest Sven zich melden bij het Cultuurhuis voor een studiedag. Thema: Seksuele voorlichting in het basisonderwijs. Een korte impressie van de dag… 7.45 uur verzamelen bij het cultuurhuis; 8.00 uur plaatsnemen in een té kleine zaal; 8.15 uur verplaatsen naar een grotere zaal; 8.45 uur de mededeling krijgen dat het allemaal iets uitloopt; om 9.15 uur werd duidelijk dat er toch echt een microfoon nodig was in de grote zaal; 9.30 uur beginnen; 10.30 uur pauze; 11.00 uur tweede gedeelte; 12.00 uur naar huis.
Kortom, de studiedag werd al snel een studie-uurtje.

T = Trots. Stiekem, heeeeeel stiekem zijn we eigenlijk wel enorm trots op onszelf. De eerste keer samenwonen, ver weg van huis, in een nieuwe (werk-)omgeving… We vergeten het soms nog wel eens, omdat alles zo vanzelf gaat. Maar af en toe komt ook het besef dat het niet zomaar iets is wat we doen. We zijn trots!

U = Uitgaan-op-Aruba-stijl. Wat is er nu heerlijker om op de teenslippers (of zelfs blote voeten!) en in de korte broek op stap te gaan? Op Aruba kan alles! Geen plastic bekers, maar gewoon flesjes en glazen. Geen agressieve, dronken, sensatiezoekende jongeren, maar alleen maar relaxte mensen die een gezellig avondje willen stappen. Alleen de manier van flirten gebeurt hier op een wel heel bijzondere manier….

V = Voetbal. Het voetbal wordt hier (hoe spreekwoordelijk wil je het hebben?) op de voet gevolgd. Of Roda JC nu om 8.30 uur, 13.45 uur of 5.30 uur (lokale tijd) speelt, dat maakt ons niks uit. Via de fijne illegale streams, kunnen we alles volgen. Tot nu toe met succes! Come on Roda, ga zo door…

W = Whatsappgroep. De nieuwe onderwijzers op Aruba hebben zich samengepakt en zijn een whatsappgroep gestart. Elke dag komen tientallen, misschien wel honderden appjes langs om de onderwijsdag door te nemen. Ook worden er gezellige afspraakjes via deze app gemaakt. Lang leven het internet!

X = XXX. De kusjes van deze week gaan naar alle lieve familie, vrienden, (ex-)collega’s, en oud-leerlingen die zulke lieve berichtjes achterlaten op ons reisblog. Helaas hebben we niet altijd de tijd om op alle berichten te reageren. Bij deze willen we jullie bedanken voor jullie betrokkenheid!

IJ = IJsjes. Waterijsjes zijn een welkome afkoeling. De diepvries ligt dan ook vol met XXXL-waterijsjes in de meest gekke smaken. Geen standaard aardbei, appel of vanille ijs. We hebben het hier over pina-colada-, kokos- en watermeloensmaakjes

Z = Zondag. De zondag wordt langzaam maar zeker een vaste Chill-dag. Dit keer hebben we het niet over de Balashi-Chill, maar over het relaxen. Met onze vriendengroep gaan we er meestal een gezellige dag van maken. Vrijwel altijd staat een BBQ op het programma. Af en toe iets cultureels er aan voorafgaand, maar vooral…. Genieten van de gezelligheid en de rust op Aruba met zulke leuke en lieve vrienden!

Snel tot een volgende keer! We beloven dat het volgende verslag minder lang op zich zal laten wachten.

Bye bye!!
Juliëtte en Sven

• 22 September 2014 - 06:10

Anja Hamers:

Hoi Juliëtte en Sven,

Wat heerlijk om zo vroeg in de ochtend zo'n zonnig en positief verslag te lezen.
    Fijn dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben.
    Blijf er van genieten.
    Groetjes,
    Anja Hamers

• 22 September 2014 - 08:41

Karin Meevissen:

Hoi Sven en Julliette, een heel leuk verslag en duidelijk dat jullie het naar de zin hebben .ik kan me voorstellen dst jullie toch wel uitzien naar de ouders die volgende maand komen

• 22 September 2014 - 16:50

Ineke :

Leuk verslag!!!

• 22 September 2014 - 20:30

Nikola:

hoi sven wanneer kinnen we skypen met de klas
    we missen je

groeten nikola

• 24 September 2014 - 15:05

Elène En Nel:

Hallo sven en juliette wat fijn om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebt. Geniet verder van jullue geweldige verblijf in aruba. En wij wachten geduldig op jullie volgend verslag groetjes

• 24 September 2014 - 16:43

Nicole Van Der Linden:

Hé jullie twee ❤️❤️wat een leuk reisverslag.
    Zeker mogen jullie trots zijn maar ik ben super trots.
    Jullie doen wat wij zien en horen het echt goed met z'n tweeën .

• 27 September 2014 - 17:57

Troutje De Rosa:

hoi, van a tot z heel leuk verslag.
    veel groetjes, troutje de rosa

• 05 Oktober 2014 - 12:53

Bard:

Geweldig verhaal Juliette en Sven, fantastisch gewoon.
    Ben blij en ook trots dat het jullie goed gaat en dat leven en werk bevallen.
    Ga zo door samen en wij verheugen ons al op de a.s. vakantie - langzaam aftellen, ruim 3 weken.